עשרת הסודות – אורח חיים ותרופות

1. שתיית מיץ אשכוליות יכולה להגביר את הספיגה של חלק מהתרופות מחלל המעי אל זרם הדם. כמו כן, עלול להפחית מיץ אשכוליות את קצב הפירוק של תרופות מסויימות בכבד. כתוצאה מתהליכים אלו המטופל עלול לסבול מתופעות לוואי הקשורות למינון יתר של התרופה אותה נוטל. דוגמאות לתרופות מהרשימה הארוכה של חומרים העשויים להיות מושפעים ממיץ אשכוליות: simvastatin (Simovil, Simvacor), atorvastatin (Lipitor), felodipine (Penedil), cyclosporine (Sandimmune, Neoral), alprazolam (Xanax, Alpralid).
טיפ: מומלץ להימנע מצריכת מיץ אשכוליות בזמן הטיפול בתרופות אלו, או לשתות כמות קבועה בשעות מסויימות על בסיס יומיומי. יש להתייעץ עם הרוקח או הרופא אם אתם לא בטוחים האם התרופה שאתם נוטלים מתנגשת עם מיץ אשכוליות.

2. עישון. מעבר לנזקים הידועים של עישון, במעשנים קבועים מערכות חלבוניות מסויימות בכבד האחראיות על פירוק תרופות, עוברות תהליך אשר מגביר את פעילותם של חלבונים אלה. כתוצאה מכך, אותן התרופות תעבורנה פירוק מהיר יותר בהשוואה לאוכלוסיית הלא מעשנים ולתרופה תהיה השפעה פחותה מן הצפוי. דוגמאות לתרופות אשר עלולות להיות מושפעות מעישון כרוני: clozapine (Leponex) ו- olanzapine (Zyprexa) לטיפול בסכיזופרניה ומחלות נפש אחרות, theophylline (Theotrim, Theotard) לטיפול באסטמה, duloxetine (Cymbalta) ו- fluvoxamine (Favoxil)  לטיפול בדכאוץ וכאב עצבי, warfarin (Coumadin)  למניעת קרישיות יתר.
טיפ: להפסיק לעשן ולהתאים מינון מחדש. לקחת בחשבון כי במעשנים כרוניים חלק מהתרופות תאבדנה מיעילותן.

3. התרופה העיקרית למניעת קרישי דם (anticoagulant) הינה וורפרין (warfarin) המוכרת בשמה המסחרי קומדין (Coumadin), המשמשת למניעת תסחיפים קרישיים בריאות, לב ומח. תרופה זו מתערבת במעגל של ויטמין K, אשר לו תפקיד מרכזי בוויסות מערכת הקרישה (אף שמו נובע מהמילה הגרמנית koagulation שמשמעותה קרישת דם).מזון העשיר בויטמין K עשוי להפחית מיעילותו של Coumadin  ולהוציא את המטופל מהאיזון העדין, לכן מטופלים הנוטלים קומדין צריכים להכיר את התופעה הנ"ל, ולא לשנות את כמות המזון העשיר בויטמין K בדיאטה שלהם. מקורות עיקריים לוויטמין K במזון: ירוקות ירוקים כולל ברוקולי, תרד, פטרוזיליה וחסה.
טיפ: למטופלים המקבלים טיפול נוגד קרישה ב-וורפרין לא מומלץ לשנות הרגלי אכילה של ירקות ירוקים.

4. חשוב לצרוך מוצרי חלב באופן קבוע, מפני שהם מספקים מקור מצויין של סידן, חלבון וויטמין D. אולם, יש לדעת שיש מספר תרופות אותן אין ליטול יחד עם מוצרי חלב. דוגמאות לתרופות כאלה: סידן – הוא נספג פחות יחד עם הסידן שבחלב. ברזל – נטילת כדורי ברזל יחד עם מוצרי חלב מפחיתה את ספיגת הברזל, מכיוון שהברזל שוקע יחד עם יונים מסויימים הנמצאים במוצרי חלב. תרופות אנטיביוטיות ממשפחת הטטראציקלינים (tetracycline, minocyclin) – גם ספיגתם ויעילותם נפגעת. בין הדוגמאות הנוספות – תרופות לאוסטאופורוזיס ממשפחת ביספוספונטים, לדוגמא alendronate (fosalan, maxibone) או risedronate (actonel).

טיפ: עדיף להפריד לפחות שעתיים בין שתיית חלב לנטילת תרופות מסוימות כדי לא לפגוע בספיגתן לדם.

5. אלכוהול ותרופות בדרך כלל לא הולכים יחד, וזה משהו שידוע לכלל הציבור. אולם, יש הבדל משמעותי בתוצאה של שילוב אכוהול עם תרופות שונות. למשל – רוב התרופות, כמו אלכוהול, מתפרקות ע"י הכבד כך שהשילוב עשוי להגביר את העומס על הכבד. יש תרופות אשר מדכאות את פעילות מערכת העצבים המרכזית (כגון חלק מכדורי שינה), ושילובם עם אלכוהול עלול להחמיר את אפקט הדיכוי של מערכת העצבים. לעומת זאת, יש תרופות אשר שילובן עם אלכוהול עלול לגרום לתגובה מסוכנת בשם Disulfiram-like reaction המתאפיינת בהסמקה, קושי בנשימה, כאבי ראש, דפיקות לב, התעלפות וטשטוש ראיה. בין התרופות שעלולות לגרום לתגובה זו עם אלכוהול – בעיקר תרופות אנטיביוטיות כמו metronidazole (Flagyl, Metrogyl) ו- tinidazole (Protocide).
טיפ: להימנע משתיית אלכוהול במהלך טיפול תרופתי.

6. לחשיפה לשמש יש פן חיובי של שיפור במצב הרוח וייצור ויטמין D פעיל, אך אין לשכוח את הפן השלילי של החשיפה לשמש. חשיפה ממושכת לקרינה אולטרא סגולה, ללא שימוש במקדם הגנה, עלולה לגרום לכוויות ולהגביר את הסיכון לסרטן העור. חשוב לדעת כי מספר תרופות אף יכולות להגביר את הרגישות של העור לשמש, כך שהעור "נשרף" הרבה יותר מהר מהצפוי. דוגמאות לתרופות המגבירות את רגישות העור לשמש: isotretinoin (Roacutane, Curatane) לטיפול בפצעי בגרות, תרופה אנטיביוטית minocycline (Minocin), hydrochlorothiazide (Disothiazide) לטיפול ביתר לחץ דם וכו`.
טיפ לנוטלי תרופות: תבדקו עם הרוקח שלכם האם כדאי למרוח שכבת קרם הגנה גם ביום מעונן חלקית.

7. פעילות גופנית מאוד חשובה לשמירה על טונוס שרירים, סיבולת לב-ריאה, מצב רוח טוב. אבל האם ידעתם כי פעילות גופנית יומיומית מפחיתה משמעותית את שכיחות העצירות? מחקרים מוכיחים כי אנשים המבצעים פעילות גופנית ארובית באופן תדיר, סובלית מעצירות פי 2 פחות מאנשים הלא מבצעים פעילות גופנית על בסיס קבוע.
טיפ: לפני שלוקחים לקסעדין – יוצאים ל ¾ שעה הליכה.

8. ויטמינים, ביניהם ויטמין A, חיוניים למספר תפקידים בגוף, כולל ראיה, התפתחות מערכת עצבים, מערכת החיסונית ומבנה תקין של העור. אנשים רבים נוטלים תוספות של ויטמינים, לעיתים ללא התויה רפואית ברורה. לנשים בהריון, או נשים המתכננות הריון חשוב לזכור כי כמות גדולה של ויטמין A (יותר מ- 10,000 יחידות ביום) מגדילה את הסיכון למומים בעובר.
טיפ: בהריון לא לקחת ויטמינים ללא התיעצות עם רופא או רוקח, בייחוד לא ויטמינים מקבוצת ויטמין A.

9. הרבה פעמים שמעתם מהרופא או מהרוקח – "לקחת את הכדור אחרי האוכל". האם פעם חשבתם או שמעתם אחרי איזה אוכל כדאי לקחת את הכדור? תתפלאו, אבל לגבי מספר תרופות לסוג האוכל יש השפעה משמעותית על יעילות ותופעות הלוואי. למשל – Levodopa (Cinemet) לטיפול במחלת הפרקינסון מושפע מאוד מאוכל עתיר חלבון. אם בבוקר לקחתם את הכדור אחרי כריך עם גבינה לבנה ובערב – לאחר סטייק עסיסי, פעילות התרופה בערב תהיה פחותה מזו של הבוקר. תרופה זו נספגת למחזור הדם ולמוח באמצעות נשאים מיוחדים, אשר בין היתר מעבירים חומצות אמינו – אבני היסוד של חלבונים. כמות גדולה של חלבון בארוחה "מתחרה" על מעבר התרופה לאתר הפעולה וכך מפחיתה את יעילותה.
טיפ: להתייעץ עם רופא או רוקח כיצד סוגי מזון שונים יכולים להשפיע על פעילות של התרופה.

10. לאוהבי הגבינות המיושנות: אם אתם אוהים להתענג על גבינה מיושנת משובחת עם כוס יין, סביר להניח שאינכם סובלים מדכאון קשה. אולם, עבור חלק מתרופות נוגדות דכאון (בייחוד לטיפול בדכאון עמיד), השילוב עם גבינות מיושנות ומספר מאכלים נוספים עלול לגרום למשבר יתר לחץ דם.
טיפ: תמיד לברר האם התענוגות הקטנים של החיים לא מתנגשים עם הטיפול התרופתי.

אם רק טיפ אחד מהעשרה הנ"ל יעזור לכם, אנחנו הצלחנו!

פארמה-קייר